Fuck the past - Kiss the future

Direktlänk till inlägg 9 juni 2010

Avliva katten själv

Av Daniel - 9 juni 2010 19:10

Så pratar man återigen om alla sommarkatter som sen lämnas att dö.

Personligen har ja aldrig varit speciellt förtjust i katter men skulle aldrig köpa ett djur för att sen bara strunta i de.

Att de finns katter som stryker omkring i bostadsområdena och bajsar i barnens sandlådor osv är ju inget nytt problem. Om problemet blivit större genom åren har ja inte heller koll på. Att de är ett problem håller nog de flesta med om, utom just de kattägare som "inte förstår".

Något jag aldrig har förstått är varför man skaffar katt för att ha den lös ute. En innekatt kan ja förstå att man har som sällskap men vad har man för lycka med en katt som inte är hemma?

Katter är för billiga att köpa och kostar inte mycket att äga och de tror jag är problemet. De är lite som att köpa en tamagotchi. Den är rolig i början men efter ett tag glöms den bort och när den inte kostade många kronor att skaffa har man inte gjort någon större förlust. Vill man ha en ny finns de enkelt att få tag på.

Jag tror att de skulle hjälpa med någon form av kattskatt (eller annan form av registrering), eller annan avgift för kattägande. Sen med mindre antal katter så går priset på dom upp, om de som säljer vill vara seriösa. Se på hur det funkar med hundar. Jag har då inte sett några löst springade hundar på gatorna i Sverige, men så kostar dom 10-12000 kr att köpa också.

Hos den snåla svensken är det plånboken som styr.

Kanske fler skulle köpa ett kramdjur i tyg till sina barn i stället för en söt kattunge om katten var dyrare...

Tror inte heller att alla katthem är bra på sikt. De gör säkert ett jättearbete för att rädda alla katter, men när man vet hur enkelt man kan göra sig av med sin katt är de ännu enklare att slippa ta ansvar. Skulle man vara tvungen att ta med och avliva katten själv skulle de inte vara så enkelt heller, dom kan ju faktiskt vara ganska söta...


Svar till kommentaren från Malin Larsson.

Tack för din kommentar. Inte många som säger nåt så de är roligt att du skriver vad du tycker.

Tvivlar inte på att din katt har det bra. Tror ju faktiskt att det finns ansvarsfulla kattägare också. Problemet är nog sen inte heller katterna på landet utan mer bland de som i vanliga fall inte har djur alls och vad jag personligen tror är störst inne i städerna.

Bor själv på landet och har grannar som har någon katt här och var. Dom stör inte mig det minsta och jag vet också att ägarna bryr sig.

Du skulle säkert inte heller ha något emot att registrera din katt om de kunde leda till ett mer seriöst kattägande även hos andra...?


Inför kattskatt så kanske denna misse får överleva...?  

 
 
Ingen bild

Malin Larsson

9 juni 2010 22:37

Hej du... Jag tänkte svara på en fråga du har om varför man har utekatt... En anledning kan vara at man bor på landet och har en katt som gillar att vara ute. De känns som djurplågeri att stänga in katten i ett rum så den ska stå där och skrika medans man har dörren öppen under sommaren. Mina katter går in och ut flera ggr / dag och de ropas alltid in till natten om de inte redan är hemma. Vintertid i Jämtland vill de inte vara ute långa stunder i taget, men när de sitter och krafsar på ytterdörren kan man inte låta bli. Mina kissar sover i min säng, sitter i handfatet när jag är i köket och är gärna med på köksbänken...alltså sociala kissar som får uppmärksamhet och är INTE bortglömda trots att de är ute mycket när vädret passar dem. Det handlar alltså INTE om att slött släppa ut katten, utan att tillgodose dess behov. Hoppas du har fått möjligheten att se saken ur en annan synvinkel.

 
Ingen bild

Malin Larsson

10 juni 2010 23:12

Jag har två katter och de är öronmärkta och registerade bägge två.. fast det känns egentligen lite omotiverat, ur kattens synvinkel, att vara med om det trauma en resa till djursjukhuset med sövning och efterföljande smärtor innebär, när man bor i en by med 25 hushåll och alla vet vems katt det är ....men självklart tycker jag att katters status bör höjas... som du säger själv : en rejäl prishöjning och krav på märkning och registerering är säker steg i rätt riktning.

Ha en underbar sommar =)

 
Anne

Anne

18 juni 2010 17:06

Hej! Det finns redan chipmärkning och registrering av katter, men det är inte många förutom raskattuppfödare som använder sig av registreringen. Vanliga huskatter är tyvär lite slit och släng attityd på, särskillt barnfamiljer som inte har tid och har tröttnat på att hålla koll på katten. Min katt går ut ca 4 timmar om dagen och kommer sen hem och gosar med mig, men det största problemet här i stan är nog inte sandlådor eller att katterna stör på något vis grannarna, utan det är överkörningsrisken. Har hittils haft två katter som blivit överkörda, och detta hälper inte registrering mot. Visst kan man hålla katter inne, men då måste man ha stor lägenhet eller villa, och den kommer förmodligen slinka ut en dag ändå. Alla kattägare vet att det är omöjligt att hålla dom inne efter att de en gång varit ute. Har sett många med koppel och har försökt med detta själv, men katten trivs inte. De är inte som hundar och kan inte dresseras lika bra som hundar. Jag tar ansvar för min katt och ser till att han kommer när jag ropar, och ska jag ut på ärenden en längre tid eller till jobbet, så är han innomhus. Många människor bryr sig helt enkelt mer om sina skinnsoffor och mattor än att låta katten vara säker.

Det var bara några av mina tankar och erfarenheter. Ha en bra sommar!

/Anne

http://www.blog.annemi.se

 
Ingen bild

Bea

22 augusti 2010 16:25

Men snälla nån Malin! Så fort jag flyttar till hus så bygger jag en utegård till dom. Då kan dom jaga flugor och fortfarande vara "instängda" och komma in när dom vill. Jag vill inte att mina katter bli beskjutna av softairguns bara för dom vill skita på grannes gräsmatta. Mina är innekatten nu i en 1:a, dom har ju balkongen om dom vill få frisk luft. Fattar inte hur folk tänker. Bygg för helvete ett utrymme som dom kan springa ut till när dom vill.. Man ska inte ha katter ute i överhuvudtaget. Finns bara skit som katterna råkar ut för!

 
Annjoh

Annjoh

20 februari 2012 03:08

Vilken fin sida det här! Har varit och hälsat på ett par gånger. Har precis skapat en egen blogg :)

http://annaaaaajoh774.wordpress.com

Daniel

20 februari 2012 16:21

Tack tack! Hoppas du tittar förbi igen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel - 15 juni 2016 12:17


Var till Södertälje i helgen på grabbfest. Var mina kompisar Henrik och Klas som bjöd. Blev god middag med grillat, fotboll och en massa trevligt snack med alla som var där. Jag åkte bara fram och tillbaka över dan men det kändes helt ok. Alltid ...

Av Daniel - 4 juni 2016 12:22


SOMMAR!!! Det är så grymt skönt med sommar, sol och värme. Jag verkligen älskar det! Förstår knappt hur jag står ut övriga tiden på året :) Vi pratar lite skämtsamt ibland om till vilket land vi ska flytta till när vi blir gamla, och OM det sku...

Av Daniel - 4 juni 2016 11:30


Redan för flera år sen köpte jag domänen danneking.se för att lägga bloggen där. Tiden gick men jag fick det inte gjort. Men så såg jag att man kunde koppla bloggen till domänen och 1 minut senare har jag nu ny adress hit. Både tidigare adress och ...

Av Daniel - 27 maj 2016 12:03


Regn regn och regn. Det är väldigt blött just nu, och kallt. Väntar på att sommaren ska komma igång men just nu känns det lite segt. Läser på Facebook om folk som har sol här och var i landet men här har de nog regnat i över en vecka nu. Läst...

Av Daniel - 23 maj 2016 14:01

(blev ett väldigt långt inlägg om grannar. hoppas ni orkar läsa om mina olika grannar som varit både bra och helt galna. bilderna är ifrån Google street view)   Det är alltid lite spännande att få nya grannar, både när man själv flyttar till nytt...

Tjeeena och välkommen hit!


Killen på väg mot krokodilen ovan är jag, Daniel.
Det här är min blogg och här skriver jag bla om vardag, funderingar, åsikter mm.
Kolla presentationen nedan eller börja läs bloggen direkt.
Och du. Det är alltid trevligt om du lämnar en kommentar!

Kontakt

Mail: danneking@live.com

Twitter: danne_king

Instagram: danne9king9

Vila i frid

Translate this blog

Omröstning

Du hittade hit från?
 Facebook
 Instagram
 Twitter
 Annan blogg
 Rampljuset
 Blogglovin
 Google
 Annat (berätta!)

RSS

Kategorier

Arkiv

Idag, tidigare år

Fråga mig

25 besvarade frågor

Sök på bloggen

Öka din bloggtrafik


Ovido - Quiz & Flashcards